The Human Element (THE) är en intensiv och djuptgående utbildning inom personlig utveckling och ledarskap. Kursen, som bygger på psykologiska teorier och är upplevelsebaserad, syftar till att maximera potentialen hos individer, team och organisationer genom att hantera de grundläggande mänskliga frågor som ofta begränsar prestation och samarbete.
Utbildningskonceptet skapades av den amerikanske psykologen Dr. Will Schutz, som också är hjärnan bakom den välkända FIRO-teorin (Fundamental Interpersonal Relations Orientation).
Från FIRO till The Human Element
Historien om The Human Element börjar med Will Schutz forskning för den amerikanska flottan på 1950-talet. Han undersökte vad som gjorde vissa team mer produktiva än andra, vilket ledde fram till FIRO-teorin. FIRO-modellen beskriver hur mänskligt beteende i grupper drivs av tre grundläggande mellanmänskliga behov: Tillhöra (inkludering), Kontroll (inflytande) och Öppenhet/Samhörighet (närhet).
Men Schutz insåg att trots att han kunde sätta ihop kompatibla team med hjälp av FIRO, fanns det fortfarande en del av produktiviteten som gick förlorad. Han identifierade att den återstående begränsningen låg i människors psykologiska försvarsmekanismer – det vill säga tendensen att bli rigid och undvika sanningen om sig själv och sina relationer.
Under 1980-talet utvecklade Schutz därför The Human Element som ett helhetsgrepp för att adressera dessa underliggande hinder. Huvudprincipen är att problemet i en organisation aldrig är tekniskt, utan mänskligt.
Kärnan i Utbildningen: Tre Principer
The Human Element är en process som hjälper deltagare att flytta fokus från ytligt beteende till de grundläggande orsakerna bakom beteendet. Programmet är vanligtvis fem dagar långt och bygger på tre centrala pelare:
1. Självkännedom och Självkänsla (Self-Regard)
Utbildningen fokuserar på sambandet mellan individens självkänsla och dennes prestation. Schutz menade att om människor inte känner sig kompetenta, betydelsefulla och omtyckta minskar deras förmåga att nå sin fulla potential. Genom att öka sin medvetenhet om sitt eget inre liv – känslor, tankar och beteenden – kan deltagarna stärka sin självkänsla och agera mer autentiskt och flexibelt.
2. Sanning och Öppenhet (The Truth Option)
En viktig del av The Human Element handlar om att skapa en miljö där sanningen kan sägas. Deltagarna tränas i att vara mer öppna och direkta i sin kommunikation, vilket är avgörande för att bygga tillit. När individer undviker sanningen – om egna misstag, andras brister eller svåra situationer – skapas ineffektivitet och undergräver relationer. Programmet ger verktyg för att välja ”sanningsalternativet” (The Truth Option) på ett konstruktivt sätt.
3. Val och Ansvar (Choice and Accountability)
Ett centralt tema är att individer har förmågan att välja sitt eget beteende istället för att reagera reflexmässigt. Genom ökad medvetenhet kan deltagarna ta fullt ansvar för sina val och undvika att skylla på yttre omständigheter eller andra personer. Detta skapar en kultur av ökad ansvarstagande (accountability) och egenmakt, vilket är grundläggande för effektiva team.
Metoden: Upplevelsebaserat Lärande
Liksom i UGL är The Human Element ett upplevelsebaserat program som använder en kombination av teoretiska pass, gruppdiskussioner, fysiska aktiviteter och individuella och gruppbaserade feedbackövningar.
FIRO-instrumenten, som nu kallas Elements of Awareness, används för att ge deltagarna vetenskapligt validerade data om deras beteende, känslor och syn på sig själva, vilket skapar en utgångspunkt för personlig förändring. Genom att arbeta med grundorsakerna till mänskliga problem, snarare än bara yttre symptom, siktar The Human Element på att åstadkomma djupa och varaktiga förändringar hos individer och i organisationers arbetsklimat.
Utbildningens effekter är ofta märkbara i form av ökad produktivitet, starkare samarbete, förbättrat beslutsfattande och en mer flexibel och innovativ arbetsmiljö.